Gedaan met de Rust: de KTM 1290 Super Duke RR brult het uit.

Geschreven op: 07 April 2021 15:30
Laatste wijziging: -

KTM heeft wederom de grenzen verlegt op het gebied van de NAKED bikes. Maak kennis met de KTM 1290 SUPER DUKE RR – THE BEAST is nu nog imponerender.

KTM blijft verrassen, door het immer populaire KTM 1290 SUPER DUKE R-basismodel om te vormen tot een nog bozer BEAST. Dit is de eerste machine die dreigend genoeg is voor een ‘RR’-badge en deze beperkte oplage staat trots als flagship-model bovenaan de KTM-straatserie. Deze motor is ontwikkeld rondom één doel: pure prestaties.

Er worden slechts 500 van deze ultrazeldzame Naked-motoren gebouwd, waarvan het Europese deel exclusief beschikbaar is via een online pre-orderportal.

De RR is gebaseerd op het meest recente KTM 1290 SUPER DUKE R-prototype en is een voorbeeld van wat er gebeurt als je de R&D-afdeling vrij spel geeft. Dit is het schoolvoorbeeld van READY TO RACE, met extra exclusiviteit, exotische onderdelen en premium vakmanschap.

De cijfers spreken voor zichzelf: 1.301 cm3, 180 pk, 180 kg en 140 Nm, wat wil zeggen dat de verhouding tussen vermogen en gewicht 1:1 is, met genoeg koppel om het asfalt om te woelen. Vergis je niet, dit BEAST draait om pure circuitverslindende prestaties. Dit is een compromisloze Hyper Naked-motor, in de diepste krochten van het prestatielab ontworpen om rondetijden te verpletteren.

De RR is maar liefst 9 kg lichter, wendbaarder, stijver en nog stabieler bij hoge snelheden dan de standaard KTM 1290 SUPER DUKE R. Zelfs de velgen zijn onder handen genomen en zowaar 1,5 kg lichter gemaakt. Vervolgens zijn daar Michelin Power Cup2-banden boordevol grip omheen gelegd, zodat de KTM 1290 SUPER DUKE RR helemaal circuitklaar is.

Maar de grootste invloed op de ervaring hebben nog altijd de precisieonderdelen van WP. Voor heeft de KTM 1290 SUPER DUKE RR een volledig instelbare WP APEX PRO 7548-vork met een gesloten cartridge, gecombineerd met een instelbare WP APEX PRO 7117-stuurdemper. Achter is een APEX PRO 7746-schokdemper geplaatst, speciaal op maat gemaakt voor de KTM 1290 SUPER DUKE RR.

In de bouw van de KTM 1290 SUPER DUKE RR is veel koolstofvezel gebruikt en zelfs het subframe heeft nu lichtgewicht koolstofvezel onderdelen. Hierdoor konden ontwerpers de achterkant van het BEAST ook opnieuw uitwerken, met als resultaat een unieke eenzitter met herontworpen ledachterlicht, geïntegreerd in de nieuwe ledrichtingaanwijzers. Ook is KTM's adaptieve remlicht standaard geïnstalleerd.

Hierdoor, en natuurlijk door de grootste Euro5-compliant V-Twin-motor die momenteel verkrijgbaar is in een Hyper Naked-motor, is de KTM 1290 SUPER DUKE RR zo'n ultiem geheim wapen en circuitmonster.

Al dat vermogen is beschikbaar via de nieuwe quick-turn-gasdraaigrip met een draaibereik van 65 graden – 7 graden minder dan de standaard 72 graden van de draaigrip van de KTM 1290 SUPER DUKE R. Deze is ontwikkeld voor een betere gasrespons, maar ook om de buiging van pols en elleboog bij vol gas te verminderen.

En zoals alle extreme circuitbeesten zou ook dit BEAST niet compleet zijn zonder lichtgewicht AKRAPOVIČ "SLIP-ON LINE"-uitlaatsysteem. Deze uitlaat van titanium met een koolstofvezel eindkap zorgt dat het BEAST niet alleen bijt maar ook brult. Voor wie echt het uiterste uit deze motor wil halen, is er een volledige AKRAPOVIČ KIT "EVOLUTION LINE" beschikbaar als extra optie.

De belangrijkste kenmerken van de KTM 1290 SUPER DUKE RR zijn:
// De krachtigste V-Twin-motor ooit in een naked-motor
// Zijn 180 pk en 180 kg geven de KTM 1290 SUPER DUKE RR een vermogen/gewicht-verhouding van 1:1
// Nieuwe WP APEX PRO-schokdempers en Michelin Power Cup2-banden
// Nieuwe koolstofvezel carrosserie
// Lichtgewicht lithium-ionaccu, voor 2,5 kg gewichtsbesparing
// Ultralichtgewicht gesmede velgen, voor 1,5 kg gewichtsbesparing
// Koolstofvezel subframe met herontworpen enkel zadel
// Door prototypes geïnspireerde CTG
// Exclusief KTM PowerParts-pakket
// Beperkt tot 500 stuks wereldwijd

De KTM 1290 SUPER DUKE RR is niet alleen qua onderdelen indrukwekkend. Onder de koolstofvezel buitenkant is het meest circuitgerichte elektronicapakket op een KTM ooit te vinden, standaard meegeleverd.

Het meest opvallend in dit pakket zijn de geavanceerde Track- en nieuwe Performance-modi, waardoor rijders vrijwel onbeperkte instelopties hebben voor achterwielslip, gasrespons, Launch Control en motorslipregulering.

Hoewel de KTM 1290 SUPER DUKE RR al is voorzien van een totaalpakket aan nieuwe onderdelen en plaatwerk, is er ook nog een collectie KTM PowerParts ontwikkeld voor die rijders die de al angstaanjagende prestaties en het circuitgerichte rijgedrag nog verder willen verbeteren.

En laten we niet vergeten dat voor rijders van de ultieme Naked-motor niet alleen prestaties ertoe doen, maar ook uitstraling telt. Daarom is er een collectie KTM PowerWear ontworpen die KTM 1290 SUPER DUKE RR-rijders totaal vertrouwen biedt om het uiterste randje op te zoeken.

De exclusieve KTM 1290 SUPER DUKE RR is in beperkte aantallen verkrijgbaar en kan voor de Europese markt vanaf 8 april, 10.00 CET hier worden besteld. Neem voor informatie over beschikbaarheid in andere markten contact op met de dichtstbijzijnde geautoriseerde KTM-dealer.    

Bron: www.ktm.com/en-nl.html